چهارم آبان، چهلم مهسا (ژینا) امینی چگونه گذشت؟

چهارم آبان، چهلم مهسا (ژینا) امینی چگونه گذشت؟

از همان اوابل صبح از شهر سقز، زادگاه ژینا، خبر رسید که علیرغم محاصره سقز و بستن راههای منتهی به آرامگاه آیجی توسط سرکوبگران مردم شهر، اهالی شهرهای دیگر و ساکنین اطراف شهر محاصره مزدوران را شکسته و دسته دسته با پای پیاده به طرف مزار ژینا، که به صورت میعادگاه عاشقان ازادی در آمده، روانند. در همانحال خبر رسید که عوامل سرکوب هتل محل اقامت وریا غفوری و علی دایی را محاصره کرده اند و از خروج آنها برای رسیدن به جمعیت معترض جلوگیری میکنند. جمعیتی خشمگین به طرف هتل راه افتادند. اما ماموران قبلا علی دایی را به زور به جای نامعلومی منتقل کرده بودند.  

در حالیکه خبرگزاری دولتی ایسنا پذیرفت که ده هزار نفر در مراسم بزرگداشت یاد ژینا در گورستان آیجی شرکت کرده و اینترنت، به  قول این خبرگزاری بدلیل امنیتی قطع شده استاندار کردستان وقیخانه برگزاری هرگونه مراسم و وجود هرگونه تجمعی در سقز را منکر شد. اما فریاد شعارهای مردم حاضر در آرامگاه آیخی که فریاد می زدند:

ما همه مهسا هستیم. مرگ بر دیکتاتور. آزادی، آزادی، ازادی. زن، زندگی، آزادی چنان بلند بود که به گوش خبرنگاران رویترز و از آن طریق به گوش خیلی ها در داخل و خارج رسید. حاضرین پس از اتمام بزرگداشت شعارگویان به طرف فرمانداری راه افتادند و در مسیر خود با نیروی سرکوبگر درگیر شدند.

در همراهی با جمعیت معترض در سقز و به خاطر بزرگداشت یاد ژینا، این نماد آزادی، بازاریان و کسبه شهرهای کردنشین و برخی دیگر از شهرهای ایران، کسب‌وکار خود را تعطیل کردند، کارمندان و کارکنان بخش‌های مختلف به اعتصاب‌ها پیوستند و فراخوان‌های متعددی هم در اعلام همبستگی گروه‌های مختلف با انقلاب سراسری ایرانیان علیه حکومت منتشر شد.

  • روز چهارشنبه ویدیوهای متعددی هم از اعتصاب کارکنان پالایشگاه تهران در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد کارگران و کارکنان این مجموعه در همبستگی با مردم، دست از کار کشیده‌اند.

اتحادیه تشکل‌های کامیونداران و رانندگان سراسر ایران نیز در بیانیه‌ای به مناسبت چهلمین روز قیام سراسری مردم ایران، ضمن ابراز همدردی با مردم ایران و خانواده‌های جان‌باختگان، از جامعه فرهنگی و دانشگاهی و دیگر اقشار جامعه دعوت کردند به اعتصاب‌ها و اعتراض‌های خود در روز چهارشنبه ادامه دهند.  

ادامه مبارزات دانشجویان

هم‌زمان با چهلمین روز کشتن ژینا توسط ماموران، شماری از دانشجویان شش دانشگاه بزرگ تهران در بیانیه‌ای مشترک، بر همراهی خود با انقلاب مردم ایران تاکید کردند. در مجموع در 20 دانشگاه دانشجویان و از جمله  دانشگاه‌های شهید بهشتی، علامه‌ طباطبایی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، تهران و تربیت مدرس در بیانیه ای اعلام کردند که به حضور اعتراضی‌ خود را تا رسیدن به تمامی خواسته‌هایشان ادامه می‌دهند.

  • دانشجویان در دانشگاه‌های تهران، تبریز، سبزوار، الزهرای تهران، شهید بهشتی تهران، فردوسی مشهد، خواجه نصیر تهران، بوعلی همدان، هنر و معماری پارس در تهران، آزاد بروجرد، باهنر کرمان، آزاد شیراز، آزاد سوهانک، آزاد یزد، محقق اردبیلی در اردبیل، آزاد اراک، آزاد نجف‌آباد، آزاد کرج، علوم و تحقیقات تهران، آزاد کرمان، بابایی قزوین، چمران اهواز و رسام کرج دست به اعتراض زده‌اند.

·       شعار مرگ بر خامنه‌ای مقابل دانشگاه امیرکبیر طنین انداز شد.

  • ویدئویی جدید از دانشگاه اصفهان منتشر شده که در آن دانشجویان شعار دادند: «آزادی، آزادی، آزادی».

زنان دانشجو نیز با برداشتن روسری و مقنعه خود و تکان دادن آن در هوا، اعتراض خود را نشان می‌دهند.

  • بنابر ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیروهای لباس شخصی و حراست با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در محوطه دانشگاه درگیر شده‌اند.
  • در دهها دانشگاه دانشجویان مبارز شعار های “مرگ بر خامنه ای” و “آزادی، آزادی، آزادی” در میان شعارهای دیگر سردادند.

اعتراضات در تهران

  • طبق فراخوان قبلی امروز تجمعی اعتراضی با حضور پزشکان مقابل نظام پزشکی تهران برگزار شد که نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور و تیراندازی سعی در متفرق کردن آن داشتند. محمد رازی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران، در اعتراض به برخورد با پزشکان در این تجمع استعفا کرده است
  • تصاویر منتشر شده از بازار تهران در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که فضای این منطقه مشتنج است و معترضان شعار می‌دهند: «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»
  • تصاویری از خیابان گیشا منتشر شده که نشان می‌دهد معترضان شعارهای ضد دولتی سرمیدهند.
  • ویدیوها ازتهران نشان می‌دهد که اعتراضات در چند نقطه شهر جریان دارد. ویدیوی از خیابان سهروردی شمالی منتشر شده که در آن معترضان شعار «آزادی» سر می‌دهند.
  • در منطقه امیرآباد، در مرکز تهران، لاله زار و فلکه صادقیه معترضان علیه حکومت شعار ‌دادند.

در خیابان های امین‌حضور و سهرودی، پامنار، چراغ برق، امیرآباد و کارگر شمالی؛ بازار، لاله زار، سهروردی، قره نی، پاساژ ایران، میدان هروی، جمهوری، حافظ، پل حافظ، حسن آباد، بلوار فردوس، گیشا (ماموران به سوی مردم تیراندازی کرده اند)، مقابل خانه ی هنرمندان، پاساژ علاءالدین، خیابان ایرانشهر، ولی عصر، باغ سپهسالار، خیابان چهارم آبان (دختران روسری های خود را آتش زده اند). کلا در همه تجمع های اعتراضی اعتراض خیابانی با شعار مرگ بر خامنه ای، مرگ بر دیکتاتور همچنان شنیده می شود.

  •  اعتراض در شهریار. به سوی مردم گاز اشک آور پرتاب کرده اند.
  • ·        تظاهرات در مرکز سوهانک؛ دانشجویان به خیابان آمدند.
  • ·        مغازه داران پاساژ کامپیوتر در ولی عصر دست به اعتصاب زده و در مقابل پاساژ تجمع کرده اند.
  • مشهد: تظاهرات ضدحکومتی در خیابان فلسطین، بلوار وکیل آباد و احمد آباد ادامه داشته.
  • رستوران‌ها و کافه‌دارانِ شهر رشت در حمایت از مردم معترض و به مناسبت چهلم مهسا امینی، کسب‌وکار خود را تعطیل کردند.

Related posts